tirsdag 21. februar 2012

Naturfag fordypningsoppgave: Nordlys

Hei Bloggen!
Nå skal jeg snart ha en spennende fremføring om det fantatiske nordlyset, Aurora borealis!
Her er et kort referat om hva jeg skal snakke om punkt 4a:
"beskrive hvordan nordlys oppstår, og hvordan Norge har vært og er et viktig land i
forskningen på dette feltet"

• Stråling - fortelle hva stråling er, sammenheng med lys, nevne de forskjellige strålinger --> bygger videre til foton.

• Foton - forklare hva foton er.

• Sola - forklare hva solas oppgave er, i sammenheng med nordlys. Forklare hva solstormer og solvind er --> bygger videre til neste punkt, nordlys.

• Nordlys - forklare hvordan nordlys oppstår, hvilken faktorer som spiller inn (sol --> solvinder og atmosfæren, hvordan fotoner, molekyler og høyden påvirker nordlysets farge)

   * Oppstår - hvordan vi kan forutse når det vil komme Nordlys og hvor ( Døgnvariasjon, 27 - dagers variasjon, 11 års variasjon og nordlysovalen)

• Forskning - fortelle hvordan Norge har vært blant det viktigste leddet innenfor nordlysforskning, Kristian Birkeland og Carl Størmer.

Ønsk meg lykke til!