Nå skal jeg snart ha en spennende fremføring om det fantatiske nordlyset, Aurora borealis!
Her er et kort referat om hva jeg skal snakke om punkt 4a:
"beskrive hvordan nordlys oppstår, og hvordan Norge har vært og er et viktig land i
forskningen på dette feltet"
• Foton - forklare hva foton er.
• Sola - forklare hva solas oppgave er, i sammenheng med nordlys. Forklare hva solstormer og solvind er --> bygger videre til neste punkt, nordlys.
• Nordlys - forklare hvordan nordlys oppstår, hvilken faktorer som spiller inn (sol --> solvinder og atmosfæren, hvordan fotoner, molekyler og høyden påvirker nordlysets farge)
* Oppstår - hvordan vi kan forutse når det vil komme Nordlys og hvor ( Døgnvariasjon, 27 - dagers variasjon, 11 års variasjon og nordlysovalen)
• Forskning - fortelle hvordan Norge har vært blant det viktigste leddet innenfor nordlysforskning, Kristian Birkeland og Carl Størmer.
Ønsk meg lykke til!