mandag 7. mai 2012

Teologene i lekmanskonferanse

Hva som definerer et mennesket, og når i prosessen til å skape et barn man kan klargjøre hvor vidt det er et menneske er det delte meninger om. Folk glemmer visst at et hvert liv er planlagt av gud og det er ikke opp til oss som mennesker å bestemme hvilke av disse cellene eller embryoene som skal få lov til å utvikle seg videre til et levende individ, og hvilke vi skal bruke til forskning. Hvert befruktede egg har mulighet til liv, og har kanskje et helt liv planlagt på denne jorden. Tenk om den blastocysten vi tok ut for å redde noens liv, var landets fremtidige statsminister?

At forskere og vitenskapsmenn tror de har rett til å leke gud ved å eksperimentere på barn som er tidlig i sin utviklingsfase for å ”redde liv” blant mennesker som allerede har fått smaken på livet, istedenfor å la en ny spire slippe til. Men folk tenker vel at denne spiren når som helst kan komme frem ved assistert befruktning, så det gjør vel ingenting. I forbindelse med assistert befruktning finnes det svært mange etiske spørsmål, som mange ikke tørr å stille seg selv og som ikke har kommet tydelig nok frem i den norske debatten. Som for eksempel hvem som kan bestemme hvem som har rett til å få barn? Hvilket av de befruktede eggene som skal velges tilbake til morens livmor? Kan man etter hvert velge hvilket kjønn det skal bli og velge bort alle sykdommer og handikap man ikke ønsker og etter hvert sitte igjen med det perfekte produkt? Alle de individuelle valgene kan få uheldige konsekvenser for menneskeheten. Det blir en overdreven tukling med det naturlige utvalget.
Vi forstår at stamcelleforskning kan være en nødvendighet og kan komme til stor nytte og gi økt livskvalitet hos mange. Men vi mener det burde være mulig å jobbe ut i fra de pluripotente stamcellene som finnes hos voksne, levende mennesker som har muligheten til å ta det personlige valget om å donere bort stamcellene. Dette inkluderer selvfølgelig ikke kjønnscellene.

Det er stor enighet om at reproduktiv kloning er uetisk og kan være svært skadelig, og er også ulovlig i de fleste land. Likevel stille for få seg kritiske til terapautisk kloning via embryoer. Det høres jo så flott ut å ha reservedeler til hele kroppen sin, men det å gi folk en holdning om at ”det ikke er så farlig” om man ødeleggere leveren, fordi man har en liggende på cellebanken er totalt forkastelig.

Spørsmål: 

Pasient med Parkinsons: 
1. Føler du det er forsvarlig at fremtidige barn skal bli tilintetgjort for at du skal bli frisk?
2. Ville du tatt sjangsen på å kurere sykdommen din, hvis du viste at kreft kunen vært en konsekvens?

Stamcelleforsker
1. På hvilke måte synes du det er forsvarlig å utsette kvinner for risikofylt behandling som hormonstimulering?
2. Hvorfor skal dere på død og liv forske på embryoer når det finnes pluripotente stamceller i voksne mennesker som man kan bruke?

Legene
1. Burde vi ikke følge føre-var prinsippet når det kommer til behandling via stamceller?
2. Hvor mange ufødte barn er du villig til å offre, for å finne ut om stamcellebehandling kan ha alvorlige konsekvenser.? (evt hvor mange "syke" mennesker er du villig til å "kurere"?) 

Par 
1. Hvordan føles det at avkomet deres blir tatt livet av under forskning?
2. Kunne dere heller tenkt dere å donnere bort eggene til andre barnløse par?

tirsdag 21. februar 2012

Naturfag fordypningsoppgave: Nordlys

Hei Bloggen!
Nå skal jeg snart ha en spennende fremføring om det fantatiske nordlyset, Aurora borealis!
Her er et kort referat om hva jeg skal snakke om punkt 4a:
"beskrive hvordan nordlys oppstår, og hvordan Norge har vært og er et viktig land i
forskningen på dette feltet"

• Stråling - fortelle hva stråling er, sammenheng med lys, nevne de forskjellige strålinger --> bygger videre til foton.

• Foton - forklare hva foton er.

• Sola - forklare hva solas oppgave er, i sammenheng med nordlys. Forklare hva solstormer og solvind er --> bygger videre til neste punkt, nordlys.

• Nordlys - forklare hvordan nordlys oppstår, hvilken faktorer som spiller inn (sol --> solvinder og atmosfæren, hvordan fotoner, molekyler og høyden påvirker nordlysets farge)

   * Oppstår - hvordan vi kan forutse når det vil komme Nordlys og hvor ( Døgnvariasjon, 27 - dagers variasjon, 11 års variasjon og nordlysovalen)

• Forskning - fortelle hvordan Norge har vært blant det viktigste leddet innenfor nordlysforskning, Kristian Birkeland og Carl Størmer.

Ønsk meg lykke til!

mandag 17. oktober 2011

Forsøk: Vi brenner magnesium


Utstyrsliste:
- Magnesium
- Klype
- Ild
- Porselensskål el. lignende for restene av magnesiumet
- Beskyttelsesbriller
 
Hypotese
Jeg tror magnesiumet kommer til å smelte siden det ligner litt på et metall. Mest sannsynlig kommer det røyk og vond lukt.

Beskrivelse
 Helt ut av det blå tok magnesiumstangen fyr og et kraftig sterkt hvitt lys kom fra flammen. Magnesiumet datt sammen i hvit pulverform i skålen og svidd lukt som førte til hodepine fylte rommet. 
 Det så ut som en hvit pulverform av magnesiumstangen, og hvis man rister litt på skålen, så dette pulveret fra hverandre til en haug. 



Konklusjon
En slik reaksjon kalles en redoksreaksjon, men det er også en forbrenningsreaksjon siden dette brennbare stoffet reagerer med oksygengass ved hjelp av temperatur økning.
Det som skjer er at magnesiumet oksiderer fordi det gir fra seg elektroner, mens oksygenet blir redusert fordi det tar opp elektroner som magnesiumet gir fra seg.
Reaksjonslikningen for dette forsøket ser slik ut 02+2Mg ->2Mgo