Nå skal jeg snart ha en spennende fremføring om det fantatiske nordlyset, Aurora borealis!
Her er et kort referat om hva jeg skal snakke om punkt 4a:
"beskrive hvordan nordlys oppstår, og hvordan Norge har vært og er et viktig land i
forskningen på dette feltet"
• Foton - forklare hva foton er.
• Sola - forklare hva solas oppgave er, i sammenheng med nordlys. Forklare hva solstormer og solvind er --> bygger videre til neste punkt, nordlys.
• Nordlys - forklare hvordan nordlys oppstår, hvilken faktorer som spiller inn (sol --> solvinder og atmosfæren, hvordan fotoner, molekyler og høyden påvirker nordlysets farge)
* Oppstår - hvordan vi kan forutse når det vil komme Nordlys og hvor ( Døgnvariasjon, 27 - dagers variasjon, 11 års variasjon og nordlysovalen)
• Forskning - fortelle hvordan Norge har vært blant det viktigste leddet innenfor nordlysforskning, Kristian Birkeland og Carl Størmer.
Ønsk meg lykke til!
Hei Elisabeth!
SvarSlettJeg synets du har fått med de viktigste punktene du må ha med når du skal snakke om nordlys. Kanskje lurt å fortelle på begynnelsen hvorfor du har valgt akkurat det du skal snakke om. Bare husk å forklare bla. foton slik at alle forstår, for det kan lett bli veldig innviklet. Hvis det er mulig, så er det kanskje lurt å komme med en mulig konklusjon, eller en kjapp oppsummering.
Jeg vet ikke hvordan du har planer om å fremføre dette, men prøv ihvertfall å bruk forskjellige teknikker når du framfører. Powerpoint, skriv på tavla, flash, mye bilder eller film er alternativer.
Gleder meg til å høre framføringen din, lykke til! :)