mandag 17. oktober 2011

Forsøk: Vi brenner magnesium


Utstyrsliste:
- Magnesium
- Klype
- Ild
- Porselensskål el. lignende for restene av magnesiumet
- Beskyttelsesbriller
 
Hypotese
Jeg tror magnesiumet kommer til å smelte siden det ligner litt på et metall. Mest sannsynlig kommer det røyk og vond lukt.

Beskrivelse
 Helt ut av det blå tok magnesiumstangen fyr og et kraftig sterkt hvitt lys kom fra flammen. Magnesiumet datt sammen i hvit pulverform i skålen og svidd lukt som førte til hodepine fylte rommet. 
 Det så ut som en hvit pulverform av magnesiumstangen, og hvis man rister litt på skålen, så dette pulveret fra hverandre til en haug. 



Konklusjon
En slik reaksjon kalles en redoksreaksjon, men det er også en forbrenningsreaksjon siden dette brennbare stoffet reagerer med oksygengass ved hjelp av temperatur økning.
Det som skjer er at magnesiumet oksiderer fordi det gir fra seg elektroner, mens oksygenet blir redusert fordi det tar opp elektroner som magnesiumet gir fra seg.
Reaksjonslikningen for dette forsøket ser slik ut 02+2Mg ->2Mgo 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar