tirsdag 21. februar 2012

Naturfag fordypningsoppgave: Nordlys

Hei Bloggen!
Nå skal jeg snart ha en spennende fremføring om det fantatiske nordlyset, Aurora borealis!
Her er et kort referat om hva jeg skal snakke om punkt 4a:
"beskrive hvordan nordlys oppstår, og hvordan Norge har vært og er et viktig land i
forskningen på dette feltet"

• Stråling - fortelle hva stråling er, sammenheng med lys, nevne de forskjellige strålinger --> bygger videre til foton.

• Foton - forklare hva foton er.

• Sola - forklare hva solas oppgave er, i sammenheng med nordlys. Forklare hva solstormer og solvind er --> bygger videre til neste punkt, nordlys.

• Nordlys - forklare hvordan nordlys oppstår, hvilken faktorer som spiller inn (sol --> solvinder og atmosfæren, hvordan fotoner, molekyler og høyden påvirker nordlysets farge)

   * Oppstår - hvordan vi kan forutse når det vil komme Nordlys og hvor ( Døgnvariasjon, 27 - dagers variasjon, 11 års variasjon og nordlysovalen)

• Forskning - fortelle hvordan Norge har vært blant det viktigste leddet innenfor nordlysforskning, Kristian Birkeland og Carl Størmer.

Ønsk meg lykke til!

1 kommentar:

  1. Hei Elisabeth!

    Jeg synets du har fått med de viktigste punktene du må ha med når du skal snakke om nordlys. Kanskje lurt å fortelle på begynnelsen hvorfor du har valgt akkurat det du skal snakke om. Bare husk å forklare bla. foton slik at alle forstår, for det kan lett bli veldig innviklet. Hvis det er mulig, så er det kanskje lurt å komme med en mulig konklusjon, eller en kjapp oppsummering.

    Jeg vet ikke hvordan du har planer om å fremføre dette, men prøv ihvertfall å bruk forskjellige teknikker når du framfører. Powerpoint, skriv på tavla, flash, mye bilder eller film er alternativer.

    Gleder meg til å høre framføringen din, lykke til! :)

    SvarSlett